wtorek, 29 września 2015

Akumulatory - podstawa

Akumulator jest źródłem energii elektrycznej wykorzystywanej do zasilania urządzeń elektrycznych wówczas, gdy silnik spalinowy samochodu nie pracuje. Zużyta energia elektryczna akumulatora jest uzupełniana podczas jazdy przez alternator. 

Typowy samochodowy akumulator to zestaw sześciu niezależnych ogniw elektrycznych, zamkniętych w odseparowanych komorach obudowy, zwanych celami. Napięcie między elektrodami każdego ogniwa wynosi około 2,1 V, a sześciu połączonych szeregowo – 12,6 V. W dwóch skrajnych ogniwach znajdują się końcówki biegunowe, umożliwiające połączenie akumulatora z instalacją elektryczną samochodu.

Pojedyncze ogniwo akumulatora składa się z dodatnich i ujemnych, ułożonych na przemian płyt, wykonanych w formie kratki, której oczka wypełnione są masą czynną. Obie płyty jednego ogniwa zanurzone są w elektrolicie, czyli roztworze kwasu siarkowego (występującego w formie płynnej bądź żelowej).

W przypadku akumulatorów wykonanych w technologii AGM (absorbent glass matt) elektrolitem nasączona jest mata z włókna szklanego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz