Akumulator jest źródłem energii elektrycznej wykorzystywanej do zasilania urządzeń elektrycznych wówczas, gdy silnik
spalinowy samochodu nie pracuje. Zużyta energia elektryczna akumulatora jest uzupełniana podczas
jazdy przez alternator.
Typowy samochodowy akumulator to zestaw sześciu niezależnych ogniw
elektrycznych, zamkniętych w odseparowanych komorach obudowy, zwanych
celami. Napięcie między elektrodami każdego ogniwa wynosi około 2,1 V,
a sześciu połączonych szeregowo – 12,6 V. W dwóch skrajnych ogniwach
znajdują się końcówki biegunowe, umożliwiające połączenie akumulatora
z instalacją elektryczną samochodu.
Pojedyncze ogniwo akumulatora składa się z dodatnich i ujemnych,
ułożonych na przemian płyt, wykonanych w formie kratki, której oczka
wypełnione są masą czynną. Obie płyty jednego ogniwa zanurzone są
w elektrolicie, czyli roztworze kwasu siarkowego (występującego w formie
płynnej bądź żelowej).
W przypadku akumulatorów wykonanych w technologii AGM (absorbent glass
matt) elektrolitem nasączona jest mata z włókna szklanego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz